neděle 13. ledna 2013

* Základní informace o sporttesteru


Protože jsem ke svým narozeninám dostala nový sporttester, rozhodla jsem se sepsat článek pro všechny, kteří o sporttesteru uvažují, ale neví, k čemu je dobrý, s čím nám pomůže, kolik stojí, jaký si vybrat, jaký je ten nejvhodnější apod. Přiznám se, že já sama toto ještě před pár týdny vůbec netušila. Pojďme na slibované všeobecné shrnutí.

Co je to?
Sporttester (jinak také pulsmetr či měřič tepu) je zařízení, které slouží ke sledování tepové frekvence při sportovních aktivitách. Nejčastěji ve formě hodinek, příp. cyklopočítače.

K čemu je dobrý?
Člověk, který není profesionálním sportovcem, jen stěží dokáže odhadnout dopad jeho tréninku na organismus. Může se stát, že trénujeme příliš nebo naopak pod svoje možnosti. V případě přetížení organismu může dojít i k ublížení na zdraví. Proto je vhodné při sportech využívat právě sporttester, který člověku řekne, jakou má aktuální tepovou frekvenci (jestli je nízká nebo naopak vysoká), a podle ní si pak sami můžeme upravit svůj trénink. 
Většina sporttesterů počítá také spálené kalorie, některé i procento tuku ze spálených kalorií a spoustu dalších údajů, záleží na typu sporttesteru.

Jak sporttester měří tep?
Sporttester dokáže měřit tep několika způsoby. Nejvíce používané měření tepu je pomocí hrudního pásu. Tento způsob je nejvíce využívaný, protože před cvičením si na hruď připnete pás, který máte po celou dobu sportu na sobě, sám si po dobu aktivity měří váš tep, nemusíte nic mačkat, data se do sporttesteru přenáší bezdrátově, při cvičení vidíme aktuální hodnotu tepu. Navíc jsou nejnovější pásy velmi pohodlné a při cvičení ani nevíte, že je na sobě máte.
Dalším způsobem je měření tepu bez hrudního pásu, např. měření dotykem prstu. Aktuální tep se zobrazí během 5-10 vteřin. Nevýhodou je, že při dynamických sportech je měření obtížné (nedovedu si představit, jak při běhu hledám na ruce hodinky, abych se jich mohla na určeném místě dotknout). Tento typ sporttesterů je využíván hlavně pro turistiku.

Kdy sporttester využijeme?
Sporttester se dá využít při jakémkoliv sportu, ať se jedná o lyžování, běh, jízdu na kole, cvičení ve fitcentru, plavání (v případě voděodlnosti sporttesteru) či jiné aktivity.


 
Co jsou to tréninkové zóny?
Valná většina sporttesterů pracuje s tzv. tréninkovými zónami. Jsou to určitá rozmezí, ve kterých bychom se měli pohybovat dle našich cílů. Jednotlivé zóny si sporttester vypočítá sám z naší maximální tepové frekvence, kterou je schopen určit na základě údajů, které se do sporttesteru uvádí (věk, váha, pohlaví a další), příp. si maximální tepovou frekvenci můžeme vypočítat sami.

Základní rozdělení tréninkových zón: 
  • 1. zóna - lehká zátěž (tzv. fat zone - užíváno značkou Sigma)
    Tato zóna se pohybuje v rozmezí 60-70 % z naší max. tepové frekvence. Pokud se pohybujeme v této zóně, dochází při delších aktivitách ke spalování tuků. Do této zóny se dostaneme již pouhou chůzí. Aktivita v této zóně není zpravidla příliš náročná, dá se jí věnovat velmi dlouho. 1. zóna je doporučována začátečníkům nebo těm, kteří chtějí hubnout, příp. těm, kteří chtějí rychleji rekonvalescentovat např. po zranění.
  • 2. zóna - střední zátěž (tzv. fit zone - užíváno značkou Sigma)
    Tato zóna se pohybuje v rozmezí 70-80 % z naší max. tepové frekvence. Tato zóna je vhodná pro zlepšování naší kondice. Je zde méně efektivní spalování tuků, nicméně dochází k již zmiňovanému zlepšování kondice, hlavně činnosti kardiorespiračního systému. Zátěž v této zóně je náročnější, organismus pálí kalorie rychleji. 
  • 3. zóna - vysoká zátěž
    Tato zóna se pohybuje v rozmezí 80-90 % z naší max. tepové frekvence. Trénování v této zóně se doporučuje pouze cíleně a krátce (např. intervalový trénink). Při těchto náročných trénincích dochází k posouvání hodnoty anaerobního prahu výše. Zlepšuje se adaptace srdce a celého kardiorespiračního systému na vyšší zátěž. Zátěž v této zóně je velmi náročná a intenzivní. Trénink v této 3. zóně by měl být tedy krátkodobý (pár minut), ovšem jeho délka je závislá na tom, jak moc je cvičící trénovaný.

Jaký sporttester si vybrat?
Každý, kdo si chce sporttester pořídit, jistě váhá nad tím, který bude pro něj tím nejvhodnějším. Pokud mohu doporučit, ideální je využít pomoci odborníků, tedy pokud se rozhodnete koupit sporttester v nějakém obchodě se sportovním náčiním, poraďte se s prodavači, kteří vám jistě doporučí právě ten nejvhodnější. Pokud byste si chtěli sporttester pořídit na internetu, věřím tomu, že naleznete nespočet doporučení a recenzí na všemožné značky sporttesterů, které vás třeba přesvědčí o tom, který z nich si vybrat. Abych vám to o něco ulehčila, je důležité si před samotnou koupí položit 2 základní otázky, které vám výběr nového sporttesteru mohou usnadnit. Tady jsou:
  1. Kolik peněz chci do sporttesteru investovat? Je třeba si uvědomit, že levná koupě nemusí být zárukou kvality, a mnohdy opravdu není. Pokud se rozhodnete koupit dražší kousek, vězte, že vám nabídne možnosti, které budou ceně odpovídat.
  2. K jakému účelu chci sporttester využívat? Sami nejlíp víte, proč si sporttester chcete pořídit. Proto je dobré se porozhlédnout, který sporttester je vhodnější např. na běh, ale který naopak na fitness. V některých internetových obchodech jsou sporttesteru rozděleny do kategorií právě dle toho, k jakému účelu je chcete využívat.
  
můj nový pomocník Sigma PC 10.11

Co vy a sporttester? Jaký máte? Proč jste si jej zakoupili a jak splnil vaše očekávání?

Hezký nedělní večer!
Kriss

11 komentářů:

  1. O sporttestru jsem uvažovala a uvažuji...
    Je to super věc a přiznávám, že ani já nevím, kdy dávám ze sebe maximum a kdy cvičím pod normu. Takže bych ho také uvítala, nejlevnější jsem viděla za 600 a to se mi právě za to dávat nechce, až najdu o něco levnější, brala bych i 400, tak po něm sáhnu! ;)
    super článek! :))

    OdpovědětVymazat
  2. Já mám Suunto M1, dostala jsem ho v dubnu k narozeninám :) Taky jsem si o nich toho hodně nastudovala v různých forech, než jsem si vybrala tento:) jsou samozřejmě i lepší, ale tam už se ty ceny pohybují jinde..
    Jen mě mrzí, že nemám ten Suunto vyšší řady, které má i motivační program a tak:) Ten můj pouze měří tep..:) ale i to stačí.. používám, když jedu na rotopedu nebo když jdu běhat

    OdpovědětVymazat
  3. Moc děkuju za tenhle článek, právě tento si chci koupit. Hodně mě zajímá, kolik třeba spálím a jakou tepovku mám při Zuzce, Bobovi a podobně... Jak jsi ty spokojená s tímhle, který máš? Chtěla bych ho za výzo, takže se musím snažit :D A koneckonců i mamce se bude hodit, taky cvičí a je dobrý znát svou tepovku a udělat si přehled o tom, kolik spálíme.

    Moc se mi líbí tvoje články, zaměřené jsou pokaždé na něco jiného, ale každý mě zajímák, je moc čtivý a dozvím se něco nového. Jentak dál, moc ráda si je čtu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že tě články vždy zaujmou. Snažím se, aby každý byl výjimečný. :))
      Já ho zkoušela teprve včera poprvé, takže na nějakou recenzi je zřejmě příliš brzy. Vzhledově se mi líbí, na mou poměrně drobnou ruku sedí perfektně, bála jsem se, že hodinky budou příliš velké, ale jsou akorát. Spousta lidí si stěžovala na to, že hrudní pás není vhodný pro štíhlé lidi, ale mě sedí perfektně. Zatím jsem jen zkoušela, jak se s ním pracuje, mrkala na tep, jak se mi mění, ale zatím jsem se do toho ještě pořádně neponořila. :)) Ale časem určitě nějakou recenzi sepíšu. Každopádně doposud jsem na něj slyšela jen samá pozitiva, krom teda pár výtek ohledně vypadávání, když s ním někdo běžel venku, že něco rušilo signál, ale naopak jiní říkali, že se jim to ještě nestalo, a to už ho mají prý víc jak rok. Takže je to prostě o tom, co si člověk sám odzkouší. :))

      Vymazat
  4. To je super článek! :-) Já už nějakou dobu sporttester mám a myslím, že pro lidi, co začínají se cvičením a ještě prostě tu správnou tepovku pro hubnutí neodhadnou, je to fajn věc - samozřejmě ani nemluvím o tom, že to zaznamenává všechny možné výsledky, to je taky super, zvlášť pro lidi, jako jsem já, který by nejraději pro všechno co dělají měly nějaký sloupeček v sešitku. :D

    OdpovědětVymazat
  5. Já mám ten prostřední z obrázku. Na domácí cvičení jej nepoužívám. Za to venkovní aktivity jako běh, in-line, kolo si nedokážu představit bez tohoto sporttesteru. Prostě úžasná věcička. Rozhodně nelituji 4000, které jsem za něj dala.

    OdpovědětVymazat
  6. Sporttester nemmám, ale moc se mi líbí a hrozně bych si ho přála! Ale asi budu muset počkat až na mé narozeniny v dubnu.. Do té doby mám smůlu :D :(

    OdpovědětVymazat
  7. Mam ten samý a jsem nadmíru spokojená :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Nemám a pořád nad tím váhám... Možný bych měla přehled o svojí tepové frekvenci, ale asi to tak dostatečně neprožívám :) Řídím se podle toho jak se cítím :) já vím, jsem naivka :D

    OdpovědětVymazat
  9. Mam Sigma 25.10 a spokojnost velka :o)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za Váš komentář. :-)