neděle 10. března 2013

* Jíst či nejíst - část VII.

Trošku jsem teď zanedbala články na téma Jíst či nejíst, takže hlásím návrat. :)) Dnes nás čeká rozbor dalších 6 potravin. Tentokrát se zaměříme na potraviny posilující spánek. Kvalitní spánek je v rámci zdravého životního stylu stejně důležitý jako pravidelný pohyb a zdravá strava. Spát bychom měli přibližně 7-8 hodin denně. Pokud však máte se spánkem potíže, můžete ho podpořit dobrou svačinou. Zde je pár tipů. ;)

✓ Čaj - není vůbec nutné pít před spaním pouze bylinkový čaj. Například černý a zelený čaj, i přesto, že obsahují kofein a mají podobný povzbuzující účinek jako káva, nezpůsobují takové poruchy spánku.
× Energetické nápoje - všeobecně tyto nápoje mohou obsahovat 80 a mnohdy více jak 200 mg kofeinu v jedné dávce, což pochopitelně může vést k poruchám spánku, pokud je budeme konzumovat ve večerních hodinách. Už jen ten název mluví sám o sobě, protože hlavním důvodem jejich konzumace je povzbuzení. Myslím, že nikoho z vás by ani nenapadlo dávat si "energeťák" na dobrou noc. :))


✓ Ryby s nízkým obsahem mědi - např. losos, konzervované kousky tuňáka, korýši a sumec obsahují velmi málo nasycených tuků a kromě toho mají vysoký podíl omega 3 mastných kyselin, které jsou přínosem pro naše srdce. Tyto ryby bychom měli konzumovat 2x týdně.
× Ryby s vysokým obsahem mědi - pokud budete ve velkém konzumovat ryby jako jsou např. ahi tuňák, mečoun, kainc, chňapal, albacore a další velké ryby, může to narušit váš spánek a mentální funkce vzhledem k obsahu mědi.

 
✓ Nízkotučný sýr - je vhodnou potravinou, která zvyšuje kvalitu spánku, zejména proto, že obsahuje nízký podíl tuku a tryptofan (tedy aminokyseliny). Tryptofan je obsažen také např. v banánech.
× Zmrzlina - dle nedávno prováděné studie bylo zjištěno, že ženy, které konzumují hodně tuků, tady i nasycených, v porovnání s těmi, jejichž strava vypadá jinak, v noci méně spí a během dne jsou více unavené. V tomto případě tedy zmrzlina není tím pravým ořechovým. :))

 

Co nejraději před spánkem konzumujete vy (ať už se jedná o potraviny podporující spánek či potraviny, které jsou pro vás takovým rituálem)? :))

Krásnou neděli vám všem!
Kriss 
Zdroj obrázků: tumblr.com

23 komentářů:

  1. S tím energitákem to mám přesně obráceně. Když si ho tak jednou do roka dám do deseti minut spím :D

    OdpovědětVymazat
  2. já si před spaním dávám arašídové máslo :D

    OdpovědětVymazat
  3. Já nic takového nejím/nepiju:) A čaje záměrně pár hodku,dvě před spánkem nepiju..Chodím pak v noci pořád na záchod:D

    OdpovědětVymazat
  4. Jako poslední jídlo dne mám proteinovou pěnu - 100 g mraženého ovoce, 100 ml acidofilního mléka, 20 g proteinového prášku.

    OdpovědětVymazat
  5. Zajímavé :) Je hezké se dozvědět, že nic z toho "špatného" nejím a nepiju :D

    OdpovědětVymazat
  6. :-) já jediné co tak občas ovoce/zeleninu, když mě honí mlsná nebo mám hlad :-) ale to spíš večer no - 2 hodky před spánkem :-)

    OdpovědětVymazat
  7. jéé, aspoň něco jím správně:)) ale je fakt, že od té doby co cvičím mi nedělá problém usnout během 5 minut, takže dobré:D

    OdpovědětVymazat
  8. Pěkný článek ;) Já teda se spaním problémy nemám, přes den se vůbec nenudím a tak jsem večer často ráda, že můžu padnout do postýlky ;D Ale třeba ty energetický drinky jsem nikdy nepila, jen takové nutriční nápoje na přibírání, to je snad něco jinýho ;D A zmrzlina před spaním by mě asi ani nenapadla :D Každopádně nmě nakrklo, jak vychvaluješ nízkotučné, blé :DD A ta lištička nahoře je rozkošná! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty abys někdy neremcala. :D
      Já jen posílám dále informace, které jsem objevila. :))
      Každopádně nízkotučné sýry snad téměř vůbec nekonzumuji, takže v tomto směru tě snad potěším. :D

      Vymazat
  9. To je něco pro mě! Zabírám i hodinu. :-/
    Takže si před spaním klidně můžu i rozmixovat banán s mlékem...? :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Můžeš to vyzkoušet, každopádně mě by nenapadlo dát si před spaním banán, i když píší, že to má pozitivní účinek na spánek. ;)
      Já si kdysi dala šálek teplého mléka (prý by se po něm mělo lépe usínat), každopádně nějaké zázračné účinky jsem nezpozorovala, přestože i v mléku je již zmiňovaný tryptofan. Na druhou stranu, jedna má kamarádka teplé mléko pije skoro furt před spaním a prý jí to pomáhá. Takže to asi bude individuální záležitost.
      Řekla bych, že i s těmito potravinami to bude dost nejednoznačné, přestože jsem si o tom zjišťovala informace, tak to dle mého působí na každého jinak. Proto je třeba to vyzkoušet.

      Vymazat
    2. ty nebudeš spát jako já po ničem xD tak se nesnaž bobi xD

      Vymazat
  10. Před spánkem už raději nic. Někdy trochu vody či čaje. Ale pak musím neustále lítat na wc. :D

    OdpovědětVymazat
  11. Mně teda dělá před spaním zelený čaj poměrně potíže, už jsem ho musela úplně vysadit během odpoledne a popíjet jen ráno...:) Ale možná to není čajem, ale prostě jen tím, jak jsem pořád na nervy, ach jo...:)

    OdpovědětVymazat
  12. Před pár týdny jsem měla šílené problémy s usínáním tak jsem na internetu pořád hledala co pomáhá, ale jsou to jen takové babské rady. Třeba taťka si před spaním dává kafe :D Já nemám žádný rituál, moje poslední jídlo je tak 2 hodiny před spaním večeře, ale třeba teta pije vždycky sklenici mlíka a já si taky někdy dám před spaním mlíko :)

    OdpovědětVymazat
  13. Já už si večer čaj raději nedávám ( sice jsem teď měla kopřivový, ale ten nepočítám ). Poslední dobou spím docela špatně. Kočka si zvykla mě za noc několikrát probudit, že chce jít buď čůrat, nebo se zas ke mě vrací a hrozně nahlas a vytrvale mňouká :D a teď se probouzím několikrát sama i bez kočky.
    Moje večeře mají většinou nějakou bílkovinu a zeleninu, ale ani sacharidům se nebráním, ale spíš jsem zvyklá třeba 3-4 hodiny před usnutím už nic nejíst.

    OdpovědětVymazat
  14. Moc zajímavý článek :) Když se mi objevil v blogeru a viděla jsem nadpis a tu fotku lištičky, tak jsem myslela, že bude o "jíst či nejíst maso" :D
    Já už večer piju radši jen vodu. Pořád jsem nemohla usnout, tak jsem vysadila čaj a už usínám rychle (no...tak jsem vyřadila 2. kotlík kfae, takže to má teda taky určitě vliv :d)

    OdpovědětVymazat
  15. Mě třeba energiťák uspí, jsem asi divná! :D Ale už jen z toho jeho složení bych si ho nedala! ;)
    Super porovnání, je to pro mě nové! :)

    OdpovědětVymazat
  16. Já nejčastěji před spaním zbaštím misku zeleniny a k tomu si uvařím meduňkový čajik a jsem spokojená. Usíná se mi pořád stejně blbě, vyzkoušela jsem snad miliony babičkovských rad, jako mlíko s medem, banány atd a stejně se furt nic neděje... naši si třeba na noc dávají kafe /tatin si doslovně dává zabijáckou várku/ a do 10s po vypití spí jak mimino, já když si dám kafe po 4 hodině odpoledne nespím celou noc... je to hoooodně individuální... ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S tou kávou se to má totiž tak, že nějakou dobu po vypití působí spíš jako uspávadlo, takže když vypiješ kávu a jdeš si lehnout pomůže ti usnout, ale když si dáš kafe a nejdeš spát do půl hodiny, tak budeš do půlnoci čučet do zdi.

      Vymazat
  17. Arašídové máslo, jsem magor :D

    OdpovědětVymazat

Děkuji za Váš komentář. :-)