neděle 31. března 2013

* Poprvé jsem vyběhla do přírody


Včera po obědě mi nebylo zrovna nejlíp, takže jsem usoudila, že vytáhnout svou psí slečnu na dlouhou odpolední procházku, bude to ideální řešení. Ono se to však náhla zvrtlo v okamžiku, když jsem si pod tričko začala připínat hrudní pás a na ruku nasazovat sporttester. Cítila jsem, že je ta pravá chvíle k tomu, abych poprvé vyběhla do přírody.


Na začátek bych ráda podotkla, že to byl skutečně můj historicky první běh, nepočítám-li ten v rámci tělocviku na základní a střední škole. Musím si poblahopřát, protože mě to stálo dost přemlouvání, abych se k tomu vůbec donutila, nicméně ten okamžik prostě nastal. První myšlenka sobotního odpoledne byla taková, že se jen s mou psí slečinkou půjdeme projít na obvyklé místo, které je od domova vzdálené asi 15 minut. Když jsme si to vykračovaly (čti brodily se) krásně lepkavým bahýnkem na poli, myslela jsem, že se hezky a rychle otočím, a vrátíme se domů. Nicméně psinka si nedala říct, hnala se kupředu. A já jí za to vlastně musím poděkovat, protože jinak bych se asi otočila na podpatku a pelášila domů. :D

Zvolila jsem tedy jinou trasu než obvykle, protože na zemi nebylo kousek suchého místa. Musím se pochválit, protože po návratu do naší dědinky jsem se rozhodla, že svůj první běžecký pokus zahájím právě tam. Tam, kde všichni hledí z oken, kde každý pozoruje každého, zkrátka tam, kde je často spousta lidí. Osud mi však tentokrát přál a na ulici nebylo ani živáčka. Předem jsem měla vymyšleno, že poběžím indiánský běh, kdy střídáte běh s chůzí. Dle nějakého návodu na internetu jsem se dozvěděla, že např. 100 kroků jdete, 100 kroků běžíte. Abych pravdu řekla, krokoměr nevlastním a počítat se mi nechtělo, takže jsem si vymyslela jinou variantu. Střídala jsem 1minutový běh s 1minutovou chůzí. Pro začátek jsem si zvolila 15min. běh (nakonec to bylo 16 min. včetně poslední minuty chůze na vydýchání), tz. že jsem celkem zvládla 8 opakování od každého. Musím uznat, že jsem měla rezervy, to zas ano, ale nechtěla jsem to hned ze začátku přehnat, navíc tady u nás nebylo zrovna nejteplejší počasí, tak jsem nechtěla riskovat, že bych z toho třeba onemocněla. 

Můj první běh se mi však velmi líbil, bavil mě a brzy ho zopakuji. Věřím, že bych dokázala běžet i 30 minut, ale ke konci mě začalo zlobit rameno, se kterým mám teď trochu problémy (ještě, že už se blíží ty rehabilitace :)), takže jsem byla nakonec ráda, že je ta čtvrt hodinka za mnou. Já vím, vám, kteří už jste zkušení běžci/běžkyně, to evidentně přijde málo, ale pro začátek jsem s tím spokojená. Vždyť začátky mají být pozvolné, nenásilné, což jsem, myslím, krásně dodržela. Teď jen koupit nějaké supr botky na běhání. Nemáte nějaký tip na kvalitní běžeckou obuv, kterou třeba vy sami vlastníte? Ideálně tak do 1000 Kč. :))
A nebojte, s tou myšlenkou, že si při procházce zkusím běh, jsem si pohrávala ještě před odchodem, takže jsem se předtím náležitě protáhla. :))

Ráda bych všem, kteří o běhání uvažují, předložila pár důvodů, proč běhat:
  • zlepšíte svou celkovou fyzickou i psychickou kondici
  • posílíte srdce a imunitu
  • budete spalovat kalorie
  • zlepšíte si spánek
  • budete lépe zvládat stresové situace
  • budete se cítit dobře
  • můžete běhat kdykoliv a kdekoliv
  • nepotřebujete žádné speciální nářadí
Ještě přikládám odkazy na články pro začátečníky:
 
Běhej šťastný, běhej naštvaný, běhej rychle, běhej pomalu, běhej málo, běhej hodně. Hlavně běhej!

Co vy, běháte?

Krásnou neděli vám všem!
Kriss

22 komentářů:

  1. Na začátek to není špatný výkon, dobrý je poslouchat vlastní tělo a ne se nechat hned prvním běhat odradit, kdyby to člověk zbytečně přeháněl. Já pokud běžím a zastavím se, vím, že znovu se rozběhnout bude mnohem horší, proto jsem hned od počátku praktikovala běh bez přestávky, dokud to jde (třeba cca 20 min), pomalého běhu. Každý to má jinak, každý musí poslouchat své tělo a radovat se z běhu, je to úžasný sport..

    OdpovědětVymazat
  2. Já chci běhat, ale počasí mě hodně odrazuje... jo, se psem (no i když teď máme taky tak na minimálně 14 dní ještě utrum jak je po té kastraci) tak s ní běhávám, ona totiž nesnáší, když jí někdo utíká (rozuměj já, nebo přítel XD) a tak za náma běží jako pakoš XD a to mě docela nutí běhat, ale je to běh takovej sprint no... A to bych chtěla s Mayou praktikovat jak bude zdravá a jak bude nějaký rozumný počasí... Ale na to si hold ještě počkáme, ale těším se na to! Běhání jsem vždycky milovala, ten pocit svobody a to vyčištění hlavy ;-)

    OdpovědětVymazat
  3. Tiež sa chystám začať behávať,ale to počasie je hnusné.Sice niekto by šiel aj v tomto počasí(sneží,prší),ale budem to moja poprvé,tak to nechcem síliť. :)
    Tento tvôj článok ma k behu ešte len viacej nabudil. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Chystám se pořídit si tyto :), ale běhat začnu, až se trochu oteplí, tohle je o zdraví :(:
    http://www.a3sport.cz/damska-obuv/wmns-nike-revolution-2-554900003

    OdpovědětVymazat
  5. Doporučuji Adidas Adifast - já je zhruba před měsícem pořídila v Hervisu z nějakých 799,- bez ohledu na recenze, či hodnocení, o kterých jsem stejně neměla ani tucha. O to překvapenější jsem poté byla, když jsem si na internetu něco našla a byly to veskrze samé kladné hodnoceí (:

    OdpovědětVymazat
  6. Taky se chystám vyběhnout hned jak přestanu kašlat :) Hodně štěstí v dalším běhu! :)

    OdpovědětVymazat
  7. článek o běhání také chystám :D ale až konečně vyběhnu.. taky bych ráda šla běhat už teď, ale bohužel na to nemám žádnou bundu, kterou potřebuji, když je tam taková zima :/ jenomže já mám na jaro 5 kožených bund, 2 kabátky.. :D ale žádnou bundu na sport nemám :( pokusím se od mamky nějakou vyloudit až pojedeme nakupovat :D .. a ty boty myslím, že seženeš v pohodě do 1000,- ;) já je taky sehnala :D .. a na ty články se hned podívám :)

    OdpovědětVymazat
  8. No, nedávno jsem měla podobný zážitek, kdy jsem poprvé z vlastní vůle začala běhat, a bylo to super..:) Plánuju v tom pokračovat, takže jsem si už i pořídila běžecké boty... už je mám doma 3 týdny, a- to bílé svinstvo pořád ne a ne zmiznout...:) Takže netrpelivě čekám na lepší počasí, abych mohla nové boty vyzkoušet, jestli tedy poznám rozdíl v kvalitě...:)

    OdpovědětVymazat
  9. šikulka :) já běžela dneska k vlaku! :D

    OdpovědětVymazat
  10. tak to tě obdivuju:) v tomhle počasí bych ven nevystrčila nos, ani kdybych musela:D moje běhání vždycky probíhalo tak, že jsem první dvě minuty běžela a pak už skučela, že nemůžu, nejsem běhací typ.. ale když čtu o tvých minutových intervalech, uvažuju, že tomu dám znovu šanci..:)

    OdpovědětVymazat
  11. Také mám běhání ráda! :))
    Ráda bych taky vyběhla, ale u náns je momentálně asi 15 čísel sněhu, tak musím vydržet!
    Je super, že tě baví!! :))

    OdpovědětVymazat
  12. Tak to máš můj obdiv, včera ale bylo aspoň hezky, dneska to je zase na facku to počasí :D
    Taky se chytám na běh, chci běhat na intervaly, strašně se těším, jak mi to půjde :) Jen čekám na lepší počasí, které stále nepřichází :D
    Taky sháním nějaké boty, strašně se mi líbí tyhle, ale spokojím se klidně i s levnejšími. Jestli si nějaké vybereš, tak dej vědět :)
    http://www.sportisimo.cz/nike/air-retaliate/30205/

    OdpovědětVymazat
  13. Já teda běh příliš nemusím ani za hezké počasí, takže v tomto zimním by mě nikdo asi nepřinutil :D Ale je fakt že včera byl celkem pěkný den, dneska už by se asi v tom půlmetru sněhu běhalo blbě. Každopádně i když běh zas tak nemusím, jen co se oteplí ho plánuji zařadit, hrozně mě teď popadají chutě zúčastnit se nějakých závodů. V červnu plánuju in-line závod, ale i nějaký ten běh bych chtěla zkusit, ale uvidíme, zatím je to spíš na lyžování :D

    OdpovědětVymazat
  14. Už se těším na teplo, až budu moci taky běhat. :-) V tomhle počasí bych hned nastydla, jsem cíťa na angíny, a taky bych zapadla do bláta, radši běhám bez svědků v přírodním terénu než třeba v parku.
    Já jsem si předloni koupila Reeboky ve Sportisimu, byly o 50% levnější, no neber to, ale už potřebuji taky nové. Super, že máš parťačku. :-)))

    OdpovědětVymazat
  15. Běhám, miluju to! Už se postupně hlásím i na běžecké závody :)

    OdpovědětVymazat
  16. Do běhání se hodlám také pustit, ale až bude větší teplo. Hned jdu pročíst uvedené články pro začátečníky, díky za tip.

    OdpovědětVymazat
  17. Běhu zdar :) Já jsem teda proti tomu, ale na nějaké kratší sprinty se v létě chystám :) Jestli teda někdy ten sníh roztaje a nebude tu strašit až do další zimy :( :D A já speciální obuv nemám, ale myslím, že zrovna u té se nevyplatí šetřit a je dobrý si pořídit kvalitní, je to pak poznat i v kvalitě toho běhu :)

    OdpovědětVymazat
  18. Hafan je super parťák, který tě v tom samotného nenechá, vždy se mu chce a dokáže tě k tomu i přimět:) My byly běhat jak v pátek tak v sobotu :) Osobně bych si ušetřila a investovala opravdu do dobré obuvy. A potom zálěží, kde chceš běhat. Zda terén nebo asfalt.

    OdpovědětVymazat
  19. Chystám se, až bude tepleji poprvé vyběhnout, tak uvidíme.. :D díky za tipy ;)

    OdpovědětVymazat
  20. Já už se hrozně těším na teplejší počasí bez sněhu, ať můžu běhat venku. Boty si chystám pořídit nike, mám vyhlídnuté free run, ale ty vycházejí trošku dráž. Zkus se zajít podívat do sportisima nebo decathlonu, mají tam často slevy, nebo i boty, které nemají fajfku, ale splní účel skvěle i tak

    OdpovědětVymazat
  21. Já zkoušela běhat loni v létě, ale holt mě to nějak nebavilo... Možná to bylo tím, že jsem běhala do kopce a z kopce, žádná rovinka... Teď, jak jsem se přestěhovala mám terén rovný, takže dám běhu možná ještě druhou šanci :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za Váš komentář. :-)