úterý 19. března 2013

* Test: Jíte ze stresu?

Včera jsem se dostala k aktuálnímu číslu mého časopisového favorita a narazila jsem v něm na jeden test - Jíte ze stresu? Někomu nervozitou do pusy doslova všechno skáče samo, někdo má zase stažený žaludek a nedostane do sebe vůbec nic. Já jsem ten druhý případ. Pod vlivem stresu nejsem schopna pozřít byť jediné sousto. Pokud vás zajímá, jak jste na tom vy, zkuste dnešní test. ;) Skládá se z 12 otázek a zabere vám jen chvilku času. Máte-li zájem, vyzkoušejte ho. :))

Na úvod jen kratičké shrnutí toho, jak naše tělo pracuje pod vlivem stresu:
Když je člověk ve stresu, dochází k nárůstu hladiny hormonu kortizolu, což způsobuje, že pociťujeme chuť na tučné a sladké pokrmy. S těmito závěry přišli odborníci na základě dlouholetých studií. Organismus vystavený stresu se snaží nějakým způsobem chránit, a právě kalorická jídla jsou pro něj tzv. nástroj k přežití. Stres však není jediným důvodem k přejídání. Svou roli hrají i jiné emoce jako strach, radost, nuda a další. To všechno může vést k nekontrolovatelným chutím.
I když víte, že např. pod vlivem stresu jíte, abyste stres zmírnily, přestože nemáte hlad, tak se cpete vším, co vám přijde pod ruku, můžete to změnit. Stačí, abyste si našly nějaký jiný způsob řešení dané situace. 

A teď už k samotnému testu...

1. Co nejlépe popisuje vaše chutě:
a) přepadají mě často, ale jsou zvládnutelné. (7 b.)
b) mívám na něco chuť, ale nedovolím si to sníst. (3 b.)
c) dám si pizzu s extra porcí sýra. A hned teď! (10 b.)

2. Které z níže uvedených tvrzení nejlépe vystihuje váš vztah k jídlu a cvičení:
a) cvičím, zdravě jím, ale aspoň jednou týdně si dám něco nedietního. (7 b.)
b) když už náhodou sním něco nezdravého, skočím na běžící pás a šlapu, dokud to nespálím (3 b.)
c) když už si někdy zacvičím, je to důvod dát si něco dobrého. (10 b.)

3. Když jste v práci (škole) ve stresu:
a) postěžuju si kolegům u kávy. (7 b.)
b) sáhnu po tabulce čokolády, kterou mám v zásuvce pracovního stolu. (10 b.)
c) napíšu si seznam toho, co mám stihnout, a dám se do práce. (3 b.) 

4. Během poslední doby, když jsem podlehla svým chutím, bylo to většinou:
a) kolem třetí odpoledne, měla jsem v práci (škole) chuť na něco sladkého. (10 b.)
b) když jsem udělala moc dlouhou pauzu mezi jídly a měla pak velký hlad. (7 b.)
c) když jsem snědla něco, co bylo mimo můj rozpis jídelníčku. (3 b.)

5. Pod vlivem stresu:
a) jím, i když zrovna nemám hlad. (10 b.)
b) se cítím lépe, když jím méně než obvykle. (3 b.)
c) se někdy utěšuju jídlem, ale jindy chuť k jídlu naopak ztrácím. (7 b.)

6. Když podlehnete svým chutím, je pro vás obtížně přestat jíst?
a) Ano, dám si velký kus koláče a za chvíli jsem zpátky pro další. (10 b.)
b) Nijak zvlášť. Snažím se vychutnat si ten kousek, který jsem si dala. (7 b.)
c) Znám se moc dobře, takže se snažím takovým situacím celkově vyhýbat. (3 b.)

7. Když zjistíte, že jste se přejedla, co uděláte?
a) Nechám to být a s dalším jídlem se vrátím ke zdravé stravě. (7 b.)
b) Snažím se pak po zbytek dne už moc nejíst (někdy se dokonce najíst až druhý den ráno). (3 b.)
c) Jím klidně dál, stejně už jsem dietu porušila, tak už to teď nezachráním. (10 b.)

8. Co nejlépe popisuje chvíle, kdy se přejídáte:
a) Když kolem nikdo není a můžu to všechno pěkně zhltnout. (10 b.)
b) V situacích, kdy jsem mezi lidmi a kolem je spousta jídla. (7 b.)
c) Když si to předem naplánuju. (3 b.)

9. Slavíte povýšení ve své oblíbené restauraci. Který z následujících popisů se na vás nejvíce hodí:
a) Soustředím se na povýšení a ne na jídlo. (3 b.)
b) Jím, dokud nejsem nacpaná k prasknutí. Mám důvod k oslavě. (10 b.)
c) Objednám si oblíbený pokrm a pak ještě kousek cheescaku. (7 b.)

10. Dokončete tuto větu: potom, co se přejím...
a) pociťuju nevolnost, jsem unavená a lítostivá. (10 b.)
b) se cítím zklamaná, ale jdu si zacvičit a snažím se to nějak vyrovnat. (7 b.)
c) mám hrozný pocit viny, cítím, že jsem zklamala. (3 b.)

11. Když se cítíte unavená:
a) je pro vás obtížnější odolat nástrahám, radši něco sníte, abyste vydržela. (10 b.)
b) jíte každých několik hodin, abyste udržela stabilní hodnotu energie, kdyžtak si dáte kávu navíc. (7 b.)
c) dvě slova: Red Bull. (3 b.)

12. Které potraviny jsou nejblíže těm, jimiž se přejídáte:
a) Hamburger, hranolky a zmrzlina. (10 b.)
b) Sušenky, nízkotučný sýr a pečivo. (3 b.)

 
 
Po sečtení všech bodů vám může vyjít jedna ze 3 možností:

88-120 bodů
Jste emoční jedlík
Máte sklony k přejídání, pokud jste vystavené nějakým silným emočním požitkům. Existují ale způsoby, jak takové chování kontrolovat. Emocionální propojení s jídlem je zcela přirozené a normální. Do problémů se ale dostáváte, pokud používáte jídlo jako primární způsob regulace emocí nebo k tomu, abyste se od emocí oddělily. Jestliže ve vypjatých situacích běžíte ke spíži, pak byste se nad sebou měly zamyslet a zeptat se samy sebe: "Mám hlad?" Všímejte si toho, jestli vám kručí v břiše, jestli máte málo energie. Pokud ne, ptejte se dál: "Tak o co tedy jde?" Snáze tak pochopíte a rozpoznáte situace, kdy na určité emoce reagujete jídlem. Dalším krokem je pak jejich zvládnutí bez přejídání, díky čemuž získáte potřebnou sebekontrolu a naučíte se ovládat svoje chutě.

56-87 bodů
Jste manažerem svojí nálady
Když dojde na jídlo, umíte si ho užít, vychutnáte si svůj kousek cheescaku, ale víte, že jídlo by nemělo být řešením vašich problémů. Emoce vám slouží k tomu, aby poskytly nějakou informaci, nikoliv k tomu, aby byly vaším řídicím orgánem. Existuje bezpočet efektivních technik, které můžete využít, kdykoliv potřebujete zvládnout nějakou obtížnou emoci. Při těch zřídkavých příležitostech, kdy se přejíte, si tím rozhodně nenechte zkazit náladu po zbytek dne. Abyste si zajistily zdravý vztah k jídlu, zaměřte se na svou pevnou vůli, zapisujte si, co vám pomohlo v dané situaci vše zvládnout. Tyto informace pak můžete v pravou chvíli využít a svoje chutě "uspokojit" nějakým málo kalorickým pokrmem, případně něčím zcela jiným. Pomáhá například svižná procházka na čerstvém vzduchu, nebo když zavoláte kamarádce.

36-55 bodů
Hrajete hladovou hru
Vztah k jídlu ve chvílích emočního vypětí může mít dva extrémy. Zatímco někteří lidé používají jídlo k tomu, aby ovládli své emoce, jiní se mohou plnému talíři záměrně vyhýbat, když budou mít pocit, že nezvládnou kontrolovat jiné aspekty svého života. Tendence mít nadměrně pod kontrolou příjem potravy může být stejně škodlivé jako emoční přejídání, protože se tím tělo dostává do stadia deprivace, chybí mu klíčové živiny nezbytné ke správnému fungování. To je o to důležitější že vlivem stresu narůstají nároky na přísun energie. Nejlepší, co můžete samy pro sebe udělat, je věnovat svým stravovacím návykům více pozornosti. Všímejte si chuti, vůně i servírování jídla, nejenom lidí, kteří vás doprovázejí. Jídlo by vám mělo přinášet radost a potěšení. Na to byste v žádném případě neměly zapomínat.

Já jsem zlatý střed, vlezla jsem se do kategorie Jste manažerem svojí nálady.


Jak jste na tom vy? :))

Hezký pátek vám všem!
Kriss

10 komentářů:

  1. já zrovna teď pospíchám do školy, večer si ho udělám, ale už teď vím že já ze stresu jím. Třeba včera :(

    OdpovědětVymazat
  2. bohužel první skupina, ale po letech už jsem si ochotna to přiznat a i s touto informací lépe pracovat, takže se v takových situacích (když mám tedy dost sebereflexe a není to něco hodně výjimečného) zastavím, řeknu si, že vlastně nemám hlad a nechám to plavat...ale je pravda, že pro většinu lidí tohoto typu je to docela dlouhá cesta...

    OdpovědětVymazat
  3. Já jsem si tenhle test dělala už v časopisu, vyšlo mi 89 bodů. Vzhledem k tomu, co by mi vyšlo třeba před rokem, je to posun. Ale stejně jsem si myslela, že na tom budu ještě o něco lépe :-)

    OdpovědětVymazat
  4. já jsem asi vyjímka, ale stres mě vůbec nijak neovlivňuje, co se jídla týče - ani se nepřejídám, a už vůbec nehladovím, jím zkrátka pořád stejně, ať mám stres a velké problémy, nebo jsem spokojená..:)

    OdpovědětVymazat
  5. Jsem manažer, ale už v horní hranici :)))

    OdpovědětVymazat
  6. No, jen jsem si potvrdila, že mám problém...:D Ale snad jsem na cestě k jeho řešení...:)

    OdpovědětVymazat
  7. taky střed :D a ten popis na mě fakt sedí :D

    OdpovědětVymazat
  8. Vyšlo mi B a myslím, že mi to sedí :D.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za Váš komentář. :-)