sobota 30. března 2013

* Velikonoční celozrnné jidáše

Receptů není nikdy dost, takže dnes přidávám ještě druhý (a slibuji, že pro dnešek také poslední :)) recept. Tentokrát nám bude krásně zapadat do velikonočního období, protože se jedná o skvělé celozrnné jidáše, které jsem pekla dle receptu od M*. Nebojte se náročnosti, zvládne je každá šikovná hospodyňka. :))


Na 1 dávku (přibližně 10 kousků) budeme potřebovat:
  • 180 g celozrnné mouky
  • 70 g hladké mouky
  • 120 ml vlažného mléka
  • 50 g třtinového cukru
  • 50 g másla
  • kvasnice (já dala asi 3/4 kostky)
  • citronová kůra (z 1 citronu)
  • 2 žloutky + 1 vejce na potření
Z droždí, cukru a mléka si uděláme kvásek. Mezitím si v míse smícháme obě mouky. Jakmile máme kvásek hotový, přidáme ho k moukám a vložíme ostatní suroviny. Vypracujeme si těsto, které necháme kynout. 
Po vykynutí tvoříme jidáše různých tvarů (vždy si z kousku těsta utvoříme válečky, které různě smotáváme dle fantazie), dáváme na plech, který jsme si vyložili pečicím papírem, potíráme rozšlehaným vejcem, příp. zdobíme ořechy, rozinkami či jinými ingrediencemi. Jidáše necháme ještě cca 20 minut kynout na plechu. Poté je pečeme při 180°C-200°C asi 20 minut.

Stejně jako psala M*, ani mě jidáše moc "nevyskočily", takže jsem si v první chvíli myslela, že z toho budou nevykynuté placky, nicméně výsledek je přepychový, takže se neděste toho, když vám těsto nenakyne zrovna tak, jak na to býváte zvyklí u jiných receptů. :))
Mně se z jedné dávky podařilo udělat 9 jidášů, příště už budu dělat zřejmě z dvojité dávky. Každopádně jejich chuť je nepopsatelná, ještě jsem žádné pečivo tomuto podobné nejedla, takže zvažuji, že zítra udělám další várku. :))

Dobrou chuť a krásné Velikonoce!
Kriss

13 komentářů:

  1. už jsem chválila M, vypadají skvěle :)

    OdpovědětVymazat
  2. Teda, škoda, že jsem si to nepřečetla dřív...:) Ale tak i naše obyčejné jidáše z bílé mouky chutnaly moc dobře, a tenhle recept si zapíšu na příští rok! :)

    OdpovědětVymazat
  3. Kéž by tuhle zdravější variantu dělali i u nás doma, my máme jako vždy klasiku :).

    OdpovědětVymazat
  4. vypadají skvěle :) zítra si skočím pro droždí a budu péct :) doufám, že budou tak dobré jak píšeš :P

    OdpovědětVymazat
  5. vypadá to skvěle:) ale asi bych je všechny snědla:D navíc, šikovná v kuchyni zrovna moc nejsem, tak snad za rok..:D

    OdpovědětVymazat
  6. Jeee, mám radost žes je zkusila! :) A stydím se, vedle těch tvých vypadají mí Jidášci jako mrzáci :D

    OdpovědětVymazat
  7. Povedli se ti! My jsme podobně z celozrnné mouky upekli velikonoční ptáčky:-)

    OdpovědětVymazat
  8. Jidáše jsem ještě nikdy nepekla, ale teda tyhle vypadají fakt skvěle :) Já dneska dělala věnečky (no nic zdravého) a zítra se chystám na tvarohové mazance :) Když nemáme to jaro za oknem, můžeme si ho aspoň udělat v kuchyni :D

    OdpovědětVymazat
  9. jéé, vypadají opravdu dobře, jestli bude čas, tak ten recept rozhodně zkusím :)

    OdpovědětVymazat
  10. Vypadají úžasně :O ale na velikonoce už máme tolik různého pečiva (mazance, beránka, biskupský chlebíček, veneček) že to vyzkoušení odložím asi na příští měsíc (do tý doby budeme pravděpodobně dojídat výše zmiňované) :D

    OdpovědětVymazat
  11. Panečku, vypadají krásně! :))

    OdpovědětVymazat

Děkuji za Váš komentář. :-)